
Allmänna villkor
Gäller vid inlämning och beredning av får-, lamm- get och nöthudar
1. Inlämning och mottagning
AB Tranås Skinnberedning tar emot skinn för beredning från såväl privatpersoner
som företag. Det åligger kunden att säkerställa att skinnen är korrekt
hanterade innan leverans till oss. Vi förutsätter att alla skinn som lämnas in
är korrekt saltade, förvarade och redo för beredning. Inlämnade skinn
registreras och sorteras efter våra interna rutiner och kösystem.
2. Ansvarsbegränsning för råskinnets skick
Vi ansvarar inte för eventuella skador eller kvalitetsbrister som uppkommit
före ankomst till oss. Detta gäller exempelvis:
- Surskador
- Narvskador
- Dubbelläder
- Fällull
- Filtat
- Flåskador
- Skinnmognad
- Talgknölar & insektsbett
- Oxiderade lanolin- eller talgfetter
- Vinterull
Läs mer om innebörden av dessa begrepp under "Frågor och svar" på vår hemsida.
3. Presentkort och medlemspriser
Vid användning av presentkort ska kortet bifogas med följesedeln vid inlämning
av råskinn. Det ska vara ett original eller en utskrift där presentkortsnummer
eller namn framgår tydligt.
Om du är berättigad till medlemspris via en förening eller ett förbund ska ditt
medlemsnummer eller namnet på organisationen anges tydligt på följesedeln vid
inskickad leverans.
4. Leverans och frakt
Kunden står för fraktkostnader till och ifrån oss. Vi erbjuder ett förmånligt pris genom vårt
fraktavtal med DHL. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp att boka
upphämtning av fler än 10 skinn.
5. Avvikelser och justeringar
Vid avvikelser som återfinns i ansvarsbegränsningslistan kan det i vissa fall
vara nödvändigt att kassera skinn innan, under processens gång eller sys en söm
i skinnet/ nöthuden för att fullfölja beredningen. En bedömning utifrån våra
interna rutiner sker innan packning av beställd beredning. Vi förbehåller oss
rätten att utföra detta arbete på kundens egendom. Vid surskada, fällull eller
andra punkter i ansvarsbegränsningen kan det förekomma kala fläckar på ullsidan,
då det faller under ansvarsbegränsningen tar vi inte ansvar för det.
Vid beredning används traditionella hantverkstekniker i ett naturligt material, detta är en del av det hantverksmässiga arbetet. Vi rekommenderar att du läser mer om vikten av korrekt saltning efter slakt och hur det påverkar slutresultatet under frågor och svar.
6. Reklamation
Eventuella reklamationer ska göras inom 14 dagar från det att skinnen
mottagits. Vi behandlar alla reklamationer individuellt och med respekt, men vi
ersätter inte fel som orsakats av ovan nämnda faktorer eller andra
omständigheter utanför vår kontroll.
7. Prissättning och betalningsvillkor
Priser för beredning framgår i aktuell prislista. För specialbeställningar
eller avvikande önskemål gäller separat offert. Betalning sker mot faktura med
15 dagars betalningsvillkor. Vid förstagångskund sker förskottsbetalning, om inget annat avtalats. Dröjsmålsränta tillämpas vid utebliven betalning.
8. Äganderätt
Alla skinn förblir kundens egendom under hela beredningsprocessen. Vi
förbehåller oss dock rätten att använda anonymiserade bilder av färdig produkt
i marknadsföringssyfte, om inte annat överenskommits.
9. Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller skador orsakade av händelser utanför vår
kontroll såsom naturkatastrofer, strejk, transportproblem eller andra
oförutsedda händelser.
10. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt
slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger
produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på
bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att
exponera produkterna så korrekt som möjligt.
11. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i
integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien
är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten
textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge
tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den
automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och
telestyrelsens hemsida.
12. Anti-SPAM policy
Vi tar direkt avstånd från allt som har med SPAM eller skräppost att göra. AB
Tranås Skinnberedning medverkar ej till att skicka SPAM och skickar inte e-post
från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade
till vår verksamhet.
13. Personuppgifter
Genom att handla hos AB Tranås Skinnberedning accepterar du vår
dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din
personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att
behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart
utan rättslig grund.
AB Tranås Skinnberedning är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du
lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna
hantera din beställning samt affärsmässig information via mail. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med
dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
13.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras
till en fysisk person.
13.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till
din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,
telefonnummer, e-postadress och köphistorik.Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation vi har via telefon och e-post, för
att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina
uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att
efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
13.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet
med dig.
13.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
13.4.1 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela
med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är
förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller
mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, PostNord, FedEx och UPS.
13.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag
levereras elektroniskt i ett läsbart format.
13.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera
information som är bristfällig.
13.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få
undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för
att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt
bokföringslagen).
13.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer
för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis
personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
14. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren.
Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade
villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.