Allmänna villkor

Gäller vid inlämning och beredning av får-, lamm- get och nöthudar

1. Inlämning och mottagning
AB Tranås Skinnberedning tar emot skinn för beredning från såväl privatpersoner som företag. Det åligger kunden att säkerställa att skinnen är korrekt hanterade innan leverans till oss. Vi förutsätter att alla skinn som lämnas in är korrekt saltade, förvarade och redo för beredning. Inlämnade skinn registreras och sorteras efter våra interna rutiner och kösystem.

2. Ansvarsbegränsning för råskinnets skick
Vi ansvarar inte för eventuella skador eller kvalitetsbrister som uppkommit före ankomst till oss. Detta gäller exempelvis:

  • Surskador
  • Narvskador
  • Dubbelläder
  • Fällull
  • Filtat
  • Flåskador
  • Skinnmognad
  • Talgknölar & insektsbett
  • Oxiderade lanolin- eller talgfetter
  • Vinterull

Läs mer om innebörden av dessa begrepp under "Frågor och svar" på vår hemsida.

3. Presentkort och medlemspriser
Vid användning av presentkort ska kortet bifogas med följesedeln vid inlämning av råskinn. Det ska vara ett original eller en utskrift där presentkortsnummer eller namn framgår tydligt.
Om du är berättigad till medlemspris via en förening eller ett förbund ska ditt medlemsnummer eller namnet på organisationen anges tydligt på följesedeln vid inskickad leverans.

4. Leverans och frakt
Kunden står för fraktkostnader till och ifrån oss. Vi erbjuder ett förmånligt pris genom vårt fraktavtal med DHL. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp att boka upphämtning av fler än 10 skinn.

5. Avvikelser och justeringar
Vid avvikelser som återfinns i ansvarsbegränsningslistan kan det i vissa fall vara nödvändigt att kassera skinn innan, under processens gång eller sys en söm i skinnet/ nöthuden för att fullfölja beredningen. En bedömning utifrån våra interna rutiner sker innan packning av beställd beredning. Vi förbehåller oss rätten att utföra detta arbete på kundens egendom. Vid surskada, fällull eller andra punkter i ansvarsbegränsningen kan det förekomma kala fläckar på ullsidan, då det faller under ansvarsbegränsningen tar vi inte ansvar för det.

Vid beredning används traditionella hantverkstekniker i ett naturligt material, detta är en del av det hantverksmässiga arbetet. Vi rekommenderar att du läser mer om vikten av korrekt saltning efter slakt och hur det påverkar slutresultatet under frågor och svar.

6. Reklamation
Eventuella reklamationer ska göras inom 14 dagar från det att skinnen mottagits. Vi behandlar alla reklamationer individuellt och med respekt, men vi ersätter inte fel som orsakats av ovan nämnda faktorer eller andra omständigheter utanför vår kontroll.

7. Prissättning och betalningsvillkor
Priser för beredning framgår i aktuell prislista. För specialbeställningar eller avvikande önskemål gäller separat offert. Betalning sker mot faktura med 15 dagars betalningsvillkor. Vid förstagångskund sker förskottsbetalning, om inget annat avtalats. Dröjsmålsränta tillämpas vid utebliven betalning.

8. Äganderätt
Alla skinn förblir kundens egendom under hela beredningsprocessen. Vi förbehåller oss dock rätten att använda anonymiserade bilder av färdig produkt i marknadsföringssyfte, om inte annat överenskommits.

9. Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller skador orsakade av händelser utanför vår kontroll såsom naturkatastrofer, strejk, transportproblem eller andra oförutsedda händelser.

10. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

11. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

12. Anti-SPAM policy
Vi tar direkt avstånd från allt som har med SPAM eller skräppost att göra. AB Tranås Skinnberedning medverkar ej till att skicka SPAM och skickar inte e-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet.

13. Personuppgifter
Genom att handla hos AB Tranås Skinnberedning accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.


AB Tranås Skinnberedning är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt affärsmässig information via mail. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

13.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

13.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress och köphistorik.Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation vi har via telefon och e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

13.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

13.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

13.4.1 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, PostNord, FedEx och UPS.

13.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

13.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

13.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

13.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

14. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.